Middle-earth: Shadow of Mordor přináší dynamické herní prostředí, kde hráč rozvíjí svůj osobní plán pomsty a tím si postupně podmaňuje celý Mordor. Hra začíná v noci Sauronova návratu do Mordoru, kdy jeho Černí kapitáni brutálně popraví hraničáře od Černé brány. Hráč se stane Talionem, hraničářem, který přišel o svou rodinu a vše, co mu bylo drahé. Hraničářem, který je oživen Duchem pomsty. V průběhu své cesty za pomstou pak odkrývá tajemství Ducha, který jej ovládá, a objevuje původ známých prstenů.
Nový příběh je zasazen mezi události z Hobita a Pána prstenů. Middle-earth: Shadow of Mordor a systém Nemesis představují herní svět nové generace. Každý nepřítel, jemuž hráč čelí, je unikát. Nepřátelé se od sebe odlišují svou osobností, mají své silné i slabé stránky. Nepřátelé se dále rozvíjejí s každým setkáním s hráčem, a tak se z nich stávají jeho úhlavní nepřátelé, které v každém souboji volí jinou strategii boje.