Charakteristika
Plastikový model Airfix A08018 - Boeing Fortress MK.III ke slepení. Měřítko 1:72, rozpětí 437 mm, stavební obtížnost 3, 264 dílků.
Informace o originálu:
Ve službě u RAF byla poslední verze Boeingu B-17G známá jako Fortress III. K Britům se dostalo celkem 85 těchto letadel. Převážně operovala v podpůrné roli jako bombardéry a prováděla protiradarové a tajné operace, které měly zmást a mařit plány německých nočních stíhacích letadel a umožnit tak většímu množství spojeneckých bombardérů vracet se z jejich náletů bez újmy.
Pravděpodobně nejviditelnější manifestací americké vojenské síly v druhé světové válce byl čtyřmotorový bombardér Boeing B-17 Flying Fortress. Tato specifická letadla, která operovala ve velkých formacích, byla navržena pro provádění přesných bombardovacích operací za denního světla proti strategickým cílům nepřítele s cílem doslova ho drtit, dokud se nepodrobil. Jak lze odtušit už podle jeho označení, Flying Fortress byl doslova posetý obrannou výzbrojí. Hlavní ideou celé koncepce bylo, aby formace B-17 pálily do vzduchu tolik munice, že by každé útočící nepřátelské letadlo bylo buď sestřeleno, nebo by jednoduše uletělo pryč před jistou smrtí – ačkoliv se tato představa v ostrém boji úplně nenaplnila, určitě přispěla k už tak dost hrůzostrašné reputaci těchto strojů.
B-17 sloužil za druhé světové války i u Britského královského letectva, kde měl primárně na starosti protiponorkové hlídky u Pobřežního velitelství, ale plnil také mnohem utajenější role. Stroj Fortress Mk.III 100. skupiny Velitelství bombardovacího letectva létal protiradarové mise a podpůrné bombardovací mise, které měly zmást a narušit německé noční obranné mechanismy a dát tak spojeneckým bombardérům větší šanci na bezpečný návrat. Při nich nalétával na falešné cíle a vypouštěl velké množství papírových proužků potažených hliníkem známých jako „Window“, aby zmátl německé radary. Cílem těchto pokusů bylo oslepit noční flotilu Luftwaffe a co nejvíce tak omezit její schopnost sestřelit nepřátelské bombardéry.
Barevné schéma: